free css templates

FDM Typaldos módszer

Manapság egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fascia kezelésére. Az orvostudományban eddig csak mellékszerepet kapott, mivel a kutatásokban háttérbe szorították. Az FDM megismerésével innovatív lehetőség nyílik a terapeuták számára a fájdalom megértésében és kezelésében.
Dr. Stephen Typaldos- a modell kitalálója megfigyelte, hogy a pácienseinek egy-egy panasz leírásakor, kivétel nélkül azonos volt a testbeszédük. Ennek alapján kidolgozott egy sajátos hatékony kezelési formát a Typaldos módszert, mely a fasciarendszer deformációját állítja helyre.

Fascia fő funkciói:
A testet behálózó fascia fontos része szervezetünknek. – Érzékszervként tekintünk rá, mivel rengeteg idegrostot tartalmaz. – A sejteket, szerveket összeköti egymással és elengedhetetlen a testünk optimális működéséhez. – A fascia egyidejűleg rendelkezik mobilitással és stabilizáló funkcióval. – Szerepet játszik még az izmok illetve a csontok közötti közvetítésben is. – Az izmok aktív működésekor hozzájárul az erőkifejtéshez. – Feszülés, illetve merevségérzet esetén a fascia tónusnövekedését érezzük, mely a vegetatív idegrendszeren keresztül jön létre, régóta fennálló folyamatos stressz hatására
Bármilyen diszfunkció lép fel a szervezetben (ízületi mozgásterjedelem csökkenés, fájdalom, mozgáskorlátozottság, kisugárzó panasz) az biztosan érinti a fasciát.
A fájdalom, amit érzünk, ennek a különleges hálózatnak valamilyen deformitásából származik. Speciális manuális technikát alkalmazva visszaállítható a fascia egészséges állapota.

6 féle disztorziót különít el:

1. Triggerband disztorzió – A fascia réteg megcsavarodik, felgyűrődik. Disztorziója mellé égő, szúró fájdalom társul, amely követi a fascia-szalag lefutását. Amikor a páciens leírja panaszait, az érintett régiót jól körül tudja határolni. A fájdalom ott van, ahol az fascia elváltozásának helye.
2. Continuum disztorzió – Mélyen elhelyezkedő fascia disztorziós lánc. a páciens az ujjával rámutat a csont egyik pontjára. Gyakran egy mozgásirány végrehalytásakor jelentkezik a pontszerű fájdalom.
3. Hernierter triggerpont – Tapintható szöveti kitüremkedés. Tompa, fájdalom jellemzi, melyet hüvelykujjal vagy több ujjal megnyom egy konkrét területen a páciens.
4. Falt disztorzió – Mély fasciában kialakult háromdimenziós elváltozás. Esetleges duzzanat is társulhat mellé. Mélyen az ízületekben jelentkező fájdalommal jár.
5. Zylinder disztorzió – Felületesen futó spirális fasciának a disztoziója. A páciens, gyúró mozdulatokat végez az adott területen. Masszázs hatására jól reagál a fájdalom.
6. Tektonische fixatió – Fájdaom nincs, merevség érzetről számolnak be a páciensek. Hosszabb ideig fennálló rögzíés, illetve pihentetés következtében alakul ki.

A pácienseknél a 6 féle disztorzió közül egy biztos, hogy jelen van, de akár mind a 6 egyszerre is fennállhat.

Miért ilyen fantasztikusan hatékony a módszer? Miért fordulhat elő,hogy a gyógyszeres kezelés, pihentetés, jegelés nem teszi lehetővé a hatékony gyógyulást, de a fascia kezelés igen?
Egy példán keresztül szemléltetve: A páciens azzal a panasszal keresi fel kezelőorvosát, hogy sportolás közben, meghúzódott, megrándult a bokája. A páciens erős égő, nyilalló fájdalomról számol be. Az érintett terület nyomásérzékeny, duzzadt. Az általános eljárás ilyen sérülés esetén, nyugalomba helyezés, jegelés, gyulladáscsökkentő kenőcsök, fájdalomcsillapító gyógyszerek szedése kiegészítésként. Ezeket alkalmazva a páciens 2-3 hét után tudja elkezdeni újra az aktív sportolást.

Az FDM szerinti szemlélet a következő: A páciens testbeszéde, és anamnézist követően a terapeuta megállapítja fascia disztorziókat és ezeket korrigálja speciális manuális technikával (Typaldos féle korrekció), a fascia helyreállítása után 1-2 kezelést követően (pár nap múlva) újra visszatérhet sporttevékenységéhez.
Mik a Typaldos módszer – FDM terápia alkalmazási területei?
Leghatékonyabb az akut sérüléseknél,illetve baleseteknél felgyorsítva ezzel a rehabilitációt. Számos más területen alkalmazható még, pl.: porckorongsérv, kisugárzó fájdalmak, sportsérülések, krónikus gyulladások, mozgásbeszűkülések esetén.

Leggyakoribb panaszok:

boka, bokasüllyedés, traumák
vádli: izomfájdalmak, achilles-ín feszesség
térd: térdfájás, beszűkült ízületi mozgástartomány, fájdalmas ízületi mozgás, trauma
comb: izmok feszessége, túlnyúlt, tónustalan állapota, izmok tapadásának fájdalma
csípőízület: beszűkült ízületi mozgástartomány, fájdalmas ízületi mozgás, trauma, műtét utáni állapot, túl feszes izmok
gerinc: fájdalom, testtartás probléma, sérülés, túlterhelés, gerincferdülés, m. Scheuermann, …stb.
vállízület: rendellenes helyzet, beszűkült ízületi mozgástartomány, fájdalmas ízületi mozgás, trauma
karba vagy lábba sugárzó fájdalom
Migrén, fejfájás
Teniszkönyök, golfkönyök
Nyak fájdalom
Sportsérülések (rándulás, húzódás, zúzódás) stb.
Deréktáji fájdalom
Ischiász
Ellenjavallat:
- fertőző betegség, lázas állapot
- nem beszámítható viselkedés
- bőrbetegségek

A több éves kutatások eredményeként létrejött új koncepció, mely egy rendkívül hatékony módszer, forradalmi újítást jelent a megbetegedések tüneteinek hatékonyabb, megértéséhez, azok effektív és gyors kezeléséhez.

Kezelést végző munkatársaink

Babocsay Zsófia