easy site builder

Manuálterápia

A manuálterápia tudományos alapokra helyezett gyógyító módszer. Nevéből adódóan kézzel végzett terápiás fogások összessége, melyek a támasztó és mozgató rendszer visszafordítható rendellenességeinek felmérésére és kezelésére szolgál. A manuálterápia egységként kezeli az emberi testet, ezért nagy hangsúlyt fektet a különböző testrészek, izmok, egymással való kölcsönhatására. Habár az emberi csontrendszerrel foglalkozik az oszteopátia és a kiropraktika is, a manuálterápia nem egyezik meg a csontkovácsolással.

Manuálterápiát Magyarországon csak az erre a területre specializálódott orvosok, gyógytornászok végezhetnek.

A manuálterápia menete

A kezelést végző személyek esetén nélkülözhetetlen az anatómia kifogástalan ismerete, ezért a terápiákat kizárólag jól képzett szakemberek végezik.

Egy átfogó fizikális állapotfelméréssel kezdünk. Kikérdezzük a páciens tüneteit, megtekintjük a fizikális elváltozásokat, mozgásokat, majd részletes ízületi mozgásvizsgálatot végzünk. A mozgásvizsgálatot és a képalkotó vizsgálati (Rtg, MRI, CT) leleteket figyelembe véve célzott terápia követi, ahol speciális mobilizációs technikákat alkalmazunk az adott ízületi mozgástartomány normalizálására. A páciens közreműködésével a mobilizáló fogásokat végrehajtjuk, melyek hatására oldódik az ízületi mozgáskorlátozottság, ellazul a görcsös, bemerevedett testrész. A manuálterápiát fontos, hogy gyógytornával együtt alkalmazzuk, majd a konzultáción megtanult gyakorlatokat a páciens az otthonában végzi. Különböző lágyrész terápiákkal ötvözve még hatékonyabbá tehetjük a manuálterápiás kezelést. (pl.: trigger pont terápia, fascia terápia)

A manuálterápiától várható eredmények

A manuálterápia segítségével elsősorban a jól mozgó és fájdalommentes mozgásszervrendszert érhető el, s így jótékony hatása kihatással lehet egész szervezetünkre. A manuálterapeuta lokalizálja és analizálja a kialakult funkciózavarokat, majd a különböző fogásokkal fájdalmat csillapít és mobilizál, ennek köszönhetően pedig az érintett területen javul az ízületi mozgástartomány és oldódik az izommerevség.

Milyen problémákra alkalmazható a manuálterápia?

A terápia nem csupán kezelésre szolgál. Segítségével választ kaphatunk arra is, hogy szenvedünk e valamilyen mozgásszervi betegségben, melynek tünetei még nem jelentkeztek, vagy arra, hogy helyes e testtartásunk, de a manuálterápia segítségével az esetleges problémákat, betegségek megelőzésére is lehetőség nyílik.

> gerinccel összefüggő nyak-, hát-, derékfájdalom

> gerincferdülés

> gerincproblémákkal összefüggő, végtagokba sugárzó fájdalom, végtagzsibbadás

> porckorong rendellenességek

> csípő-, térd-, bokafájdalom

> teniszkönyök

> boka-, lábpanaszok

> mozgáskorlátozottság

> mozgásszervi eredetű fejfájás, szédülés

> befagyott váll

> váll-, könyök-, kézpanaszok

Ellenjavallatok

> súlyos csontritkulás

> akut sérülés, traumás elváltozások

> akut ízületi gyulladás

> daganatos betegséget

> keringészavar

> pszichés zavarok

> ízületi ankylosis

A manuálterápia típusai

Barvicsenko manuálterápia, Dorn terápia, Maitland manuálterápia, Mulligan manuálterápia, Bowen technika és Neuro-ortopédiai manuálterápia. Közös bennük, hogy, mindegyik esetben érvényesül a manulterápia jellegzetessége, vagyis a kézzel történő gyógyítás, de az egyes típusokban mind más és más terület kerül középpontba.

Kezelést végző munkatársaink

Babocsay Zsófia