one page website templates

Mi is az a piriformis szindróma és hogyan kezeljük?

Kisugárzó fájdalmad van a comb hátsó részén és egészen a lábujjakig fut?

Megtévesztően hasonlít a porckorongsérv tüneteihez, ám sok esetben az ideg alsóbb része kerül nyomás alá, méghozzá egy kis körte alakú izom (m. piriformis) által. A tünetegyüttes erről az izomról kapta a nevét.

Az izom a keresztcsonton (sacrum) ered és a combcsont nagytomporán ( trochanter major) tapad. Működését tekintve a csípő ízület kifordításáért illetve, hajlított helyzetben az alsó végtag távolításáért felelős.

Mélyen a farizom alatt helyezkedik el ez a kis izom és alatta fut közvetlen az ülőideg (nervus ischiadicus). Abban az esetben, ha az izom valami oknál fogva, pl.: túlterhelés (kerékpározás, futás, evezés) megrövidül, összezsugorodik, elnyomja az ideget. Az izom túlterheléséhez vezethet még, a csípő közelítő (adductorok) és távolító (abductorok) izmok közötti izomegyensúly megbomlás, valamint a törzs instabilitása is. Jellemző, hogy a fartájékon jelentkezik a fájdalom, a comb hátsó részén fut végig, esetenként akár a lábujjakig is sugározhat. Gerincsérv esetén szintén ezekkel a tünetekkel állunk szemben, ezért sokszor eredménytelenül ebben az irányban keresgélnek. Tipikus tünete, hogy az egy helyben ülés fokozza a fájdalmat és nem társul hozzá derék fájdalom.

A gyógytornász egy speciális nyújtási teszt elvégzésével, illetve a farizom egy meghatározott pontjára gyakorolt nyomása után, ha pozitivitást észlelt, biztonsággal azonosítani képes a piriformis szindrómát. Ajánlott CT vagy MRI vizsgálatot végeztetni, hogy biztosan kizárhassuk a porckorongsérvet.

Kezelését tekintve célirányos nyújtásokat és gyógytornát alkalmazunk, mellyel jó eredményeket lehet elérni. Régóta fennálló probléma esetén szükség lehet a terápia mellett, a gyulladáscsökkentő gyógyszerek vagy injekció alkalmazása. Végső esetben, ha a fentiek alkalmazását követően sem enyhülnek a tünetek, a műtét adja a megoldást. Ilyenkor az izom tapadásánál ejtenek egy bemetszést, ami csökkenti, fogja a feszülést.

Néhány nyújtó gyakorlat, amit otthonodban elvégezhetsz, akár prevencióként, akár a már meglévő panasz terápiájaként:

piriformis