Mobirise

Vállfájdalom

A váll 3 különböző ízületből áll, a legnagyobb mozgásterjedelemmel rendelkező nagyízülete a testünknek. A nagy mobilitásnak köszönhetően nagyon érzékeny szerkezet, emiatt ez az ízületünk ficamodik a leggyakrabban.
A vállfájdalom eredetét tekintve lehet helyben kialakult elváltozás vagy egy távolabbi panasz, ami kisugárzik a vállízületbe.

Differneciál-diagnosztika

Más-más problémák állhatnak a fájdalom hátterében különböző életkorokban:
   A fiatalok körében (20-30 év), főleg a sportolóknál a leggyakrabban traumás eredetű vállficam, ízület körüli törések, ROK (rotátorköpeny – váll körüli izmok egy csoportja) szakadása, húzódása illetve az úgynevezett elakadási szindrómák okozzák a panaszokat. Az elakadási tünet együttes fennállásakor a fájdalom fokozatosan alakul ki, a fizikai aktivitással párhuzamosan erősödik. A háttérben a váll forgatásában résztvevő izmok és inak sérülése, továbbá az ezeket körülvevő nyáktömlők gyulladása áll. Súlyosabb esetben az ín szakadása is bekövetkezhet.

A közép korosztály (40-50 év) a meszesedéssel járó íngyulladástól szenvednek leginkább.

Míg az 50 fölöttieknél nagyrészt a befagyott váll szindróma, izomszakadás fordul elő. A befagyott váll szindróma erős fájdalommal kezdődik, a pontos helyét nehezen lehet meghatározni. Az idő elteltével a mozgások beszűkülnek, nagy fájdalommal jár a váll mozgatása, és ez a fájdalom éjszaka erősödik. A fájdalom miatt csökkent az aktivitás, emiatt a váll körüli izmok mindinkább elveszítik rugalmasságukat és ez egyre rosszabb állapotot eredményez.

Helytelen testtartás következtében bizonyos izmok, megrövidülnek, mások pedig gyengülnek, így megborul az izomegyensúly. A vállat körülvevő izmok állapota is megváltozik, így a mozgások során az élettanitól eltérő módon fognak terhelődni. A terhelés hatására az izmokban túlfeszülés és ezáltal, izomcsomók, trigger pontok alakulnak ki melyek nagy fájdalmat okoznak.

Nyaki gerinc eredetű panasz mely felső végtagba sugárzik: Ebben az esetben a nyaki gerinc porc degenerációja áll a fájdalom hátterében. Jellemzően nyaktól kiindulva a lapockákhoz sugárzik le, és a váll hátsó oldalán a felkarba, akár kézujjakig is elérhet a fájdalom. A fej, illetve a karok mozgatására fokozódik a fájdalom, melyet gyakran kísér zsibbadás.

A vállfájdalom kezelése

Konzervatív kezelés:
Fájdalom illetve a gyulladás csökkentése hűtéssel, gyógytornával, fizikoterápiával, masszázzsal történik, emellett a feszes izmok lazítása, gyengült izmok erősítése, tartáskorrekció, nyaki porkorong elváltozás kezelése, az ízület tehermentesítése a cél. A vállfájdalmak kezelésére célzott, egyéni gyógytornát alkalmazok a differenciál-diagnózis alapján, a problémának megfelelően több terápiás kezelést kombinálva segítek megszűntetni fájdalmát. Életmódbeli tanácsokkal látom el, hogy a mindennapokban is boldoguljon.

Műtéti kezelés:
Egyes esetekben elkerülhetetlen a műtét, ilyenek pl.: a szakadások, bizonyos vállficamok, törések. Műtét célja a normál anatómiai helyzet visszaállítása. Műtét után fontos az ízület mozgásterjedelmének visszaállítása, illetve az izmok erősítése, ezért a korai gyógytorna végzése nélkülözhetetlen.

Milyen terápiás módszerek alkalmazhatók?
A vállfájdalmak kezelése, gyógytornája mindig egyénre szabott. A tünetektől függően, illetve a páciens terhelhetőségének megfelelően állítjuk össze a speciális gyakorlatsort. Szükség szerint bizonyos technikák alkalmazásával egészíthetjük ki a kezelést.
Ilyenek például: FDM-Typaldos módszer, Taping technika, Trigger és Tenderpont terápia.