html site templates

Derékfájás, lumbágó

A Földön minden tízedik ember derékfájdalommal küzd. Szinte biztos, hogy minden ember legalább egyszer szenved tőle élete során. A fájdalom hátterében számos probléma állhat. Amikor valami fáj az egy jelzés számunkra, hogy nem a megfelelő helyzetben állnak, nem a megfelelő módon működnek izmaink, ízületeink.
A legtöbb derék- és hátfájdalom rándulásokból, húzódásokból, illetve megerőltető mozdulatokból adódik. Ezek általában maguktól meggyógyulnak, kis pihentetés és különböző izomlazító, fájdalomcsillapító, bemelegítő krémek hatására.
Számos esetben, azonban valami komolyabb gerincbántalom okozza a panaszokat. Ilyen lehet a porckorongsérv, csigolyaelcsúszás (spondylolisthesis), az ízületi kopás (spondylarthrosis), egyéb degeneratív elváltozások.

Derékfájás tünetei:
Lumbágó : Deréktájra kiterjedő izomlázszerű fájdalom, ami a gerinc melletti izmok görcsös összehúzódásából adódik. Ennek jele, hogy az izmok nyomásra fájdalmasak, érzékenyek. A fájdalom nem sugárzik az alsó végtagokba.

Porckorongsérv, Ischias : Egy pillanat alatt jelentkező rendkívül heves fájdalom. A fájdalom kisugározhat a fartájékra, a comb és a lábszár hátsó oldalsó felszínébe, a lábba is, és a porckorongsérv által nyomott ideggyöknek megfelelően a fájdalmat zsibbadás, izomgyengeség (esetleg izombénulás), reflexcsökkenés (vagy -kiesés) figyelhető meg.

Krónikus derékfájás : Mozgásra, terhelésre jelentkező hullámzó derékfájás, mely pihenésre rendszerint szűnik, kifáradáskor fokozódik. A fájdalom néha kisugárzik a fartájékra, ritkán az alsó végtagba is, de reflexeltérés, érzészavar, izomgyengeség nem kíséri. Az ágyéki gerinc izmai feszesek, nyomásérzékenyek, a derékmozgások egy bizonyos irányban korlátozottak.

Kezelés:
Lumbágó : A fájdalom rendszerint néhány napos pihenés, ágynyugalom után csökken. A fájdalmat enyhíthet,i ha háton fekve a térdet behajlítva a lábszárakat egy széken pihenteti .

Porckorongsérv, Ischias : Sürgős orvosi segítségre van szükség, ha a beteg gyengének érzi a lábát és nem tudja rendesen mozgatni, vagy vizelet-, illetve székletürítési problémája van.
A heveny tünetek megszűnése után gyógytorna javasolt.

Krónikus derékfájás: Fascia kezelés, rendszeres gyógytorna.

Javasolt terápiák:
– McKenzie torna